tisdag 10 april 2018

4x10min sweetspot på låg kadens

Kör ni sweetspot? Jag tycker det är rätt bra pass. Igårkväll blev det ett sweetspot-pass på monarken. 4x10 minuter på ca 275 watt. I mitten av varje intervall körde jag en minut på 360 watt. Känns ganska bra att pressa över tröskel för att sedan försöka återhämta sista 4 minuterna strax under tröskel. Ett scenario som är rätt tävlingslikt. Den hårda minuten gjorde att snittet över intervallerna blev 287 watt, vilket är min FTP från senaste 20 minuter testet. Jag tror dock att jag ligger något över detta nu, baserat på mina senaste pass bör jag kunna leverera en bättre 20a nu. Jag körde på 70 kadens förutom den hårda minuten då jag behöll motståndet och ökade till 90 kadens. Kändes inte lika tufft som vanligt med låg kadens men 70 blir ju lättare än 60. Men de känns som de gör gott för benen.

Sen igår såg jag sista timmen på Paris-Roubaix, första gången jag verkligen uppskattat landsvägscykling ska jag säga. Men oj vilket race, riktigt spännande och vilken körning av Sagan! Snacka om beast mode! Hade gärna sett effektdata på hans sista timme, vilken sjukt tryck efter så lång tid och de som jagade var ju inga gökar heller direkt. Jag tror ändå inte jag kan uppskatta exakt hur bra han är. Men efter att lyssnat på cykelwebbenpodden så blev de mer intressant. När man förstår dynamiken med utbrytningar och lagkörning m.m. Hatten av till de killarna, blev lite peppad att se fler landsvägsrace. Men det känns som endagars oftast måste bli roligare att se på än enskilda tour-etapper, men vad vet jag.

Peter Sagan (Bora-Hansgrohe) attacked over 54 kilometers from the finish to win the 116th edition of Paris-Roubaix on Sunday. Photo: ©Tim De Waele | Getty Images

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar