onsdag 28 mars 2018

4x8 minuter på repeat

Upprepade exakt samma pass som igår men snitteffekten blev 0.75 watt lägre den här gången, all effekt under vikten i korgen är dock inom felmarginalen. Alltså eftersom man multiplicerar vikten med kadensen så ökar effekten med lika stor steg i watt som vikten i korgen. Har man alltså som igår 3 kg i korgen så kommer effekten vid 98 rpm visa 294 watt, medan om man ökar kadensen till 99 så visar effekten 297 watt. Det är förstås så att snittkadensen inte är ett heltal utan den ligger på något däri mellan. Vilket gör att man har en nogranhet som beror på motsåtndet. Vid höga effekter kan alltså den faktiska levererade effekten skilja flera watt mellan två pass men ändå visa samma när man räknar snittet. Nog om det.

Nedan ser man pulsdata för passet. Jämfört med igår var pulsen klart lägre, trots samma motstånd. Benen var däremot klart tyngre. Speciellt de två första intervallerna. Jag latade mig på uppvärmningen och därför blev första intervallen tyngst, men med låg puls. Sen gick det bättre och bättre och den sista kändes bättre än den sista igår.

Effekt och puls för mina senaste pass med 4x8 minuter
 Imorgon blir det vilodag eftersom vi reser upp mot fjällen hela kvällen. Sen får jag se var jag kan få till i helgen. Har med mig både löpskorna och längdskidorna. Men det brukar mest va tid som är problem när man är väldigt många i en liten stuga och många barn och mycket att hjälpa till med. Men nån sväng kanske man kan hinna. Jag och min bror ska också hinna göra en topptur är det tänkt. Det blir första gången för mig så det ser jag mycket fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar