onsdag 21 februari 2018

Padilla-test #2, det tar sig! (Feb 2018)

Ikväll var de så dags för ett nytt Padilla-test. Jag har vilovecka och passar på med lite tester som inte sliter så mycket. Padilla som är ett ramptest sliter ju bara på 2-3 sista ramperna, resten är cruising eller transportsträcka.

Länk till min mest kompletta beskrivning av testet:
Intervaller - Baseline tester - VO2max/aerob effekt (Padilla-test)

Förra testet jag körde var i november, det inlägget läser man här. Där är också beskrivet hur testet går till så jag upprepar inte detaljerna igen här. Resultaten i förra testet var ett Wmax på 358 watt (3:12 in på 365 watt rampen) och ett VO2max på 65.4 ml/kg/min. Idag hade jag gett mig den på att klara hela 365 rampen till varje pris. Det senaste testet jag gjort finns här: Nytt vo2max Padilla-test juni 2018.



Jag har gruvat mig hela dagen då jag vet att de sista minuterna verkligen inte är roliga. Jag hade också sett till att få hjälp av Elin, min fru, med att lägga på vikterna mellan intervallerna, detta för att kunna fokusera mer på uppgiften. Alla intervaller på monarken verkar ha lönat sig för jag slog mitt gamla rekord med ganska god marginal! Jag klarade 2:22 in på 400 watt rampen! Jag klarade 365 rampen lättare än jag på förhand hade trott. Jag hade ju som mål att komma till 400 watt och jag klarade ju nästan en hel ramp mer än förra gången. Däremot kom jag inte alls upp till maxpuls vilket jag gjorde förra gången, vad de beror på har jag svårt säga.

Pulskurvan för Padilla-testet.


Wmax för detta test blev alltså

Wmax = 365 + ((2*60+22)/240)*35 = 385.7 watt.

VO2max blir

VO2max Total = Wmax * 0,01141+0,435 = 385.7 * 0,01141+0,435 = 4.84 liter

Jag vägde idag 69.5 kg och VO2max per kilo kroppsvikt blev alltså

VO2max = "VO2max Total"/kroppsvikt = 4.84/69.5 *1000 = 69.6 ml/kg/min 

Jag är riktigt nöjd med testet jag trodde inte jag skulle ha ökat så pass rejält, 6.4% förbättring, mer än jag hoppats. Jag anser att allt tyder på att mina slutsatser i min favoritinlägg Tröskel eller VO2max verkar stämma. Trots att jag i vinter kör betydligt mer tröskelintervaller än typiska VO2max-intervaller så ökar även min VO2max i fin takt.

Jag blev också inspirerad av Mattias Lundqvist på Aktivitus som gjorde en snygg monark-film med effekt och puls synligt i bild. Någon sådan avancerad teknik har jag inte men jag tog och filmade testet, eller den sista halvan i alla fall. Är man monark-nörd kan man säkert uppskatta det! Slutet när jag dör är ju rätt kul så man kan ju spola till det om inte annat =)



Vilka test gillar ni att köra?

2 kommentarer:

  1. Grymt bra jobbat, att ta ut sig sådär 💪
    Jag kör 20-minutare då och då för att se att det går mot rätt håll. Tror inte att jag har några imponerande testvärden så att testa VO2 Max skulle nog bara kännas negativt. Jag kör alltså på "Keep it simpel.." 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De är tur det är kort tid som är riktigt tung. Kan va skönt testa när man är i dålig form för då kan man relativt enkelt få bra ökningar 😉 men de beror på vad man motiveras av, jag gillar ju data osv

      Radera