måndag 22 januari 2018

Tävlingssammanfattning 2017

Här gör jag en retroaktiv kortare race-report av tävlingarna jag körde 2017. Jag körde inte så många tävlingar under 2017, men det blev 3 stycken i alla fall. När jag slutade cykla som ungdom var jag rätt less på pressen med att träna tillräckligt hela tiden och jag har varit lite rädd för att träningen ska kännas jobbig istället för rolig, så jag har inte velat hetsa igång med massor av tävlingar. Men de få tävlingar jag körde så var det klart roligare än jag minns det. Det beror nog mycket på att man har lite mer perspektiv på livet nu, livet står inte och faller med tävlingsresultaten.

Obbola Challenge, Obbola,  1 juli


Jagar någon ur Team UV by PP.

 
V: Spurtar mot målgång. H: Vinnare av korta klassen Obbola Challenge 2017!

Detta var första tävlingen på väldigt många år. Bestämde mig bara kvällen innan så det var ingen perfekt uppladdning, men det passar mig, då hinner jag inte bli så nervös. Jag valde att köra korta klassen eftersom jag inte hade kört egentligen några längre pass innan tävlingen och ville inte testa gränserna i ett lopp. Korta klassen var 30 km och min sluttid blev ca 80 minuter. Vilket jag som gammal XCO-cyklist tycker är rätt lagom.

Jag lyckades dessutom vinna den korta klassen vilket förstås var fantastiskt roligt! Tvåan i korta var drygt två minuter men det hade jag ingen koll på utan åkte med de som körde långa. Det kändes lite som att vara dopad eftersom de flesta andra jag följde under loppet alla skulle köra den långa banan. När jag gick i mål låg jag 7a totalt av även dem som körde långa loppet. Till sommaren hoppas jag kunna köra tävlingen igen men då den långa banan. Det är en väldigt rolig och fint byggd bana!

Jag sken som en sol på vägen hem i bilen, sen var det väldigt fina priser också så jag vann massa grejer jag behövde samtidigt!

White Mountain Race, Skellefteå, 16 september


Detta är Skellefteå AIK CK's egen XCO tävling. Vi har också kraftloppet i Skellefteå som har betydligt större arrangemang och fler deltagare, men den banan är mer av ett grusvägsrally. WMR är nästan uteslutande teknisk och rolig stig, riktigt XCO. Jag hade själv dragit bansträckningen så det var kul med tävlingen av fler anledningar. På tävlingsdagen hade vi växlande regn men veckorna innan hade det regnat väldigt mycket så banan var hal och slirig. Jag hade nog som löst mål att kunna få vinna den här tävlingen då både banan och tävlingstiden passar mig. Det skulle dock visa sig bli svårt då Henrik Blom från Team HI5 OIK Race också anmält sig. Henrik tävlar i Elit och ligger några nivåer upp i träningsmängd. Men det kändes jättekul att få en elitåkare att köra mot för att se hur man står sig! 

Mycket riktigt så kom Henrik i mål först efter de 3 varven som totalt summerade till 22 km. Vinnartiden var ca 73 minuter. Själv kom jag 2a, något jag var väldigt nöjd med för dagen givet motståndet! Det var ganska långt ner till 3an under loppet så jag kunde fokusera på att jaga framåt utan stressen över att ha någon direkt i hasorna. I mål var jag 2:15 efter Henrik vilket jag var väldigt nöjd med måste jag säga! Han hade ju hyfsad kontroll så han pressade säkert inte allt han hade in i kaklet, men ändå!

Sliter med blöta förhållanden på White mountain race 2017, Skellefteå
Jag tror jag hade något i kroppen dagarna innan och det märktes inte på prestationen på tävlingsdagen men väl på pulskurvan. Jag låg extremt högt i puls under loppet, som man ser i figuren nedan. Endast 11 sekunder låg jag i Zon 1,2 och 3 sammanlagt. Just detta är inte helt ovanligt under tävlingar för mig har sett, men att jag hade 33% över 92.5% av maxpuls är ganska brutalt.

Tid i pulszoner under tävlingen White mountain race 2017.


Light Race, Skellefteå, 28 Oktober


Detta är en klubbtävling där vi kör en varvbana som tar ca 7-8 minuter. Man kör 45 minuter + 1 varv, som i motocross =). Det var riktigt grisiga förhållanden, rätt kallt och blandat regn och snö som föll från ovan. Det var i slutet av oktober och det låg lite snö på vissa delar av banan. Stigarna var mest leriga. Det var ett par starka killar med så här visste jag att de skulle bli att pressa sig. Jag hade inför tävingen varit rätt avslagen i träningen så jag visste inte hur det skulle gå att ligga på max.

Jag lyckades ta täten i starten och sen var de bara trycka, det är väldigt stressande att vara jagad av lampor. Eftersom det var så många varv kunde kunde jag dock se hyfsat från varv til varv om jag höll ifrån eller tappade ledning varje varv. Det blev totalt 8 varv, strax under 60 minuter, men jag lyckades vinna vilket blev en skönt slutpunkt för säsongen. Jag var knappa 2 minuter före 2an Emil Nyman.

Kärva förhållanden under Light Race 2017, Skellefeå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar