söndag 21 januari 2018

Stressad tröskel 2x20min

Idag var sista dagen på tröskeldelen av det här träningsblocket. Jag har nu kört tröskelfokus i 2 veckor och det har blivit 7 rena intervallpass med tröskelfokus, 4 st 4x8min med lite variation i kadens, ett pass styrkeintervaller 8x3min, ett skatepass 5x10min och så dagens pass.

Idag hade ett optimalt träningsschema antagligen haft lite distans men vi har haft 2 årskalas och långväga gäster så det blev ett intervallpass på monarken istället.

Jag körde idag en variant på 2x20 minuter där man kör arbete 3 minuter och 1 minut vila och upprepar detta 5 gånger under varje 20 min block. Pulskurvan ser man nedan.

Pulskurva för tröskelintervaller 2x20min med 3/1min arbete/vila. 

Jag la mig på 300 watt under arbetsdelen och på vilan så blir det att trampa baklänges eftersom det är lite bök att snabbt ändra vikterna. 300 watt är 110% av min uppskattade FTP på 271 watt, men jag tror ärligt att min FTP ligger högre än så nu. Men detta blev ändå ett bra pass, men aldrig över tröskelpuls.

Veckan som kommer så är det vilovecka på schemat och då ska jag passa på att köra ett antal test för att stämma av lite. De flesta testerna sliter inte så hårt och det blir oftast ganska korta arbetsperioder. Några test jag tänkte försöka köra är:

Max watt 1 min
Max watt 5 min
Max watt 20 min (ny ftp uppskattning, kommer sikta på 300 watt i 20 min för en ftp på 285 watt)

Åstrandtest (Fitness Test Pro appen)
Wattmax (Fitness Test Pro appen, får se om jag kör detta eller padilla, det är ungefär samma men padilla tar längre tid)
Two stage (Fitness Test Pro appen)

MAF-test (vilken watt kan jag hålla på en given aerob puls under 20-30 min)

Blir många men fler är submax så kan köra vissa vid samma tillfälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar