onsdag 10 januari 2018

Öva på svagheter?

Jag är ganska säker på att svaghet för mig som cyklist är uthålligheten. Det vore märkligt om den inte var det med tanke på hur lite distansträning jag kör. I figuren nedan visas tiden för det längsta träningspasset varje vecka under 2017.

Tid på längsta träningspasset respektive vecka 2017.

Man ser att det är bara är 13 veckor där jag har minst ett pass som är längre än 2 h. Och jag har under hela året inget pass längre än 2:45. Så jag tror min fettförbränning säkert kunde förbättras avseevärt. Men då inte tiden funnits så blir det långpassen som ryker först. Sen blir jag nog lite less när det går sakta. Alla tävlingar jag kört under året (inlägg kommer framöver) hade korta tävlingstider, upp till 80 minuter. Och det gör ju att jag inte begränsats så mycket av att inte köra distans. Skulle man däremot köra tex långlopp blir det dessto viktigare.

MEN! Igår kväll blev det mildare väder (-2) så jag smet från läggningen av sonen och gav mig ut på skateskidorna. Att jag vill passa på när det är milt har fler anledningar, dels fryser jag lätt om både händer och fötter, så ska man vara ute länge får de helst vara milt. Sen blir spåren kärva vid lägre temperaturer och det blir svårt att hålla nere pulsen, men vid milt väder glider det ganska bra!

Jag hade som mål att vara ute kring 3 h. Jag åker vanligtvis milspåret i vitberget, men det har 3 ganska tuffa backar där det på skate blir väldigt svårt att hålla pulsen i Zon 2. Därför valde jag igår att åka "gubbmilen", där man genar förbi de värsta backarna. Varvet blir 7 km och jag fick ihop 6 varv på 3 h 15 minuter och utan tillförd energi! Bästa distanspasset sen jag kom igång för 2 år sedan =) Snittpulsen landade på 72% av max och jag var endast korta stunder uppe i Zon 3. Mycket lyckat, men man var inte jättesugen när man vek ut på sista varvet. Det hjälps inte att de hinner bli lite långtråkigt när man måste åka så sakta. Speciellt när man passerar inne på elljusspåret där mängder av åkare rör sig så tar det emot att åka så sakta, växel 1 i uppförsbackarna. Man vill ju bara att folk ska tro att man är bra =) Trösten där är väl att duktiga åkare ser skillnad på någon som tar de lugnt eller bara är långsam. Ikväll blir det tröskelintervaller, men jag har lite förkylningskänningar så jag ska gå ner lite i effekt och bevaka pulsen, hoppas kunna undvika att bli så förkyld att jag inte kan träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar