onsdag 3 januari 2018

Ny Garmin pulsklocka!

Jag fick i år en efterlängtad ny pulsklocka från Garmin i julklapp. Jag har redan en Garmin Edge 520 som jag använder både på cykeln och på monarken. Jag tycker den stora displayen är riktigt trevlig, samt att man kan anpassa vilka fält man ser på de olika pass-typerna, tex distans, inomhus, race osv.

Men för all annan träning som för mig främst handlar om löpning, längdskidor, squash och ibland CrossFit, så funkar den inte lika bra. Jag har haft den i fickan bara för att få registrerat tid och puls och sträcka, men under själva turen har man ingen info att gå på. Jag har därför länge velat ha en armburen pulsklocka och efter noggrann analys av alternativen så landade valet på en Garmin Fenix 5


Jag är väldigt nöjd så här långt. Jag har bara skrapat på ytan av alla personliga anpassningar man kan göra, men testar nu en urtavla med rätt mycket data, ActiFace. Tavlan är så stor att tiden ändå är behaglig storlek. 

Det här med aktivitetsmätning som kalorier och steg m.m. var inget jag tänkte särskilt på när jag analyserade klockor, men det är ett rätt roligt tillägg att kunna följa över tid, även om dessa mätningar är rätt grova och mer ska ses som uppskattningar. Även att den loggar sömnen om man har den på över natten är ju väldigt roligt att bygga data kring för att kunna se hur man sover över tid, intressant för en småbarnsförälder. Sen är det skönt att kunna följa sin vilopuls för att detektera begynnande förkylningar tex.

Kommer ha mycket roligt av denna och de pass jag hunnit köra funkar grymt. Man kan precis som på Edge 520 editera vilka data man vill se på urtavlan under olika aktiviteter, mycket bra. Vad använder ni för pulsklocka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar