onsdag 20 december 2017

Den optimala cykeln?

Jag funderar mycket, väldigt mycket, på vilken eller vilka cyklar jag jag skulle vilja ha. Att äntligen få sätta dessa funderingar i text ska bli en skön lättnad =) Jag vill liksom tänka ut alla möjligheter och jämföra dessa. När jag vet vilken cykel jag vill satsa på kan jag sedan ta det lite lugnare och inte stressa över beslutet lika mycket, även om jag inte kan köpa cykeln direkt. Jag gillar verkligen att researcha saker innan jag köper dem. Det kan vara allt från ett nytt liggunderlag till mer detaljerade analyser som vid köpa av tex hemmabioanläggning eller pulsklocka.

Kring den optimala cykeln måste man på något visa strukturera tanken i flera delar. Ett drömscenario där varken pengar eller plats är någon begränsning. Sen ett rimligt men avancerat alternativ. Där bör man också prioritera ordningen på cyklarna. Sedan ett helt verklig alternativ vilket egentligen i mitt fall består av en cykel att satsa på, för att täcka alla behov kommande sommar.

Nuläge

Idag har jag alltså en Scott Spark 720 från 2014.

Min Scott Spark 720 

Cykeln väger ca 12 kg och har 27.5" hjul med 120 mm slaglängd fram och bak. Den har funkat jättebra och ska jag bara ha en cykel har den passat ganska bra, då man kan cykla relativt fort med den men även de extra 20 mm slag jämfört med XC-racemaskiner gör den lite roligare i skogen. Den är ganska tung för att tävla med kan jag tycka men det duger så länge man inte har allt för stora målsättningar, återkommer om målsättningar i inlägg längre fram. Twin-loc låsningen av dämparna från styret är något jag använder väldigt mycket och har svårt att se att jag skulle vilja vara utan. Den har som bekant 3 lägen, stängd, öppen och 85% öppen eller climb som de kallas.
Jag har också 2 olika framhjul, på originalframhjulet har jag ett Nobby Nic 2.35 och de används när jag kör mer teknisk skog eller vill provocera på segment utför, det är väldigt bekvämt däck. Sen har jag ett lättare framhjul, DT Swiss X 1700 Spline Two 27.5", där jag har ett 2.2 X-king på. Detta använder jag när jag vill cykla riktigt fort eller tävla. Samt om jag kör distans med en hel del grusväg tex. Bak har jag 2.2 racing ralph så det rullar rätt lätt men är lite i tunnaste laget när det går utför. Min bakhjul lever ett hårt liv.

Jag har alltså bara en cykel idag och alla som håller på med cykling vet att man alltid behöver en till cykel. Har man bara en, och så får man ett lite större haveri, så kan man ju lätt missa 2 veckor av högsommar och det är nått man inte har råd med i Skellefteå. Så att ha två vore riktigt bra. Dessutom kan man då ha två lite mer specialiserade cyklar. Mer om det i mina scenarier.


Drömscenariot

Här får man drömma fritt, men jag ska ändå stanna på jorden. Men skulle jag skissa drömscenario som ändå skulle kunna uppnås under min livstid så vore det 4 stycken cyklar.

XC-race 
Stig
Enduro
Landsväg

XC-race 
Namnet talar för sig själv, här är de fart framför allt. Jag har funderat endel och det lutar åt att jag skulle välja en Scott 900 RC eller en BMC Fourstroke 01 om jag fick välja idag.
Sen har jag genom att se vad Samuel BrännlundSambike hittar på med sin BMC Agonist 01 blivit rätt sugen på en sådan. Den är fortfarande rätt racig, men med 110 mm slag blir det liite åt de roligare hållet och skulle passa mig bra då man kan köra lite tuffare tekniskt.

BMC Agonist 01 One

Stig


Någonstans mellan XC-race och Enduro hittar vi stigcyklarna. Har skulle jag idealt villa ha 130 mm slaglängd och låsbara dämpare. Det saknas oftast i den här kategorin dock. Här är jag rätt kluven men de jag tycker är intressanta modeller är

Scott Spark 900 (120 mm)
Trek Fuel EX 9.9 (130 mm)
YT Jeffsy CF Pro Race 29 (140 mm)

De flesta märken har cyklar i den här kategorin och tex Specialized och BMC har också bra cyklar men jag har inte fastnat för dessa.

Efterom jag i det här scenariot redan har cyklar med både mer och mindre slaglängd så skulle jag nog satsa på Treken, eftersom den ligger fint på 130 mm mitt mellan XC och enduro. Sen är den ju gräsligt snygg också, se bild.

Övre: Trek Fuel EX 9.9, 29" och Nedre: YT Jeffsy CF Pro Race 29"

Enduro
Enduro är inget jag kört på allvar. Visst har jag testat mina gränser på diverse utförssegment på Strava kring Skellefteå, men bergen är relativt små och det blir ganska korta banor, 2-6 minuter ungefär. Men när man väl är vid utförslöporna vore en Endurocykel trevligt, problemet är att det blir så långa transporter och den typen av cykling det blir mest för mig så går en endurocykel rätt trögt. Skulle jag däremot bo i Åre skulle jag absolut prioritera upp att ha en Endurocykel! Vi har ju Bygdsiljum där man kan köra med lift och det finns byggda leder. Men de få gånger jag tar mig dit så går de bra att hyra. Det är dock galet kul att göra fort utför och jag gillar cykling där teknik premieras och det inte bara handlar om VO2max. När jag var yngre körde vi mycket motocross och jag har väl fortfarande en dragning till det, och Enduro är liksom en bit på vägen.

Jag har inte researchat Endurocyklar lika noga men de finns många som vore intressanta tex

Scott Genius 700
Specialized Enduro
Yeti SB6

Yetin är 27.5" men jag skulle nog helst ha 29" tror jag. Här kan jag inte göra något avgörande val utan att läsa på mer och kanske hinna testa några olika.

Landsväg
Här har jag ingen kunskap och har heller inte läst på om vilka olika modeller som finns så jag kommer inte ta några exempel på drömcyklar utan för nöja mig med att konstatera att en riktigt snabb landsvägsracer vore ett väldigt roligt komplement för träningen. Att cykla en sväng och sen bara ställa in cyklen utan att tvätta coh serva så mycket är en del som lockar, samt den sociala biten. Jag tar gärna förslag på vilka märken som är bäst?

Dröm-light, grymt men inte helt orimligt

Det här läget är ett som jag hoppas kunna nå inom några år. I det här scenariet så handlar det bara om 2 cyklar så då måste jag verkligen fundera. En av dessa Skulle kunna vara Agonist 01 One Sambike edition då har jag en racemaskin som ändå med sina 110 mm slag kan fuska som stigcykel när de behövs. Den andra cykeln är lite klurigare. Ska man satsa på en 130-140 mm stigcykel som jag kanske har mer användning för kring Skellefteå, eller ska man satsa på en fullblodsenduro så man kan ha egen cykel om man åker till bygdsiljum eller eller Åre. Det byggs en del leder kring stan så det kan bli mer intressant framåt.
Jag tror ändå idag att jag skulle prioritera en cykel jag har mer användning för före den mer specialiserade endurocykeln, det skulle alltså antagligen bli en Trek FUEL EX 9.9 29" eller YT Jeffsy CF Pro race 29, se länkarna längre upp.  Sen kostar Treken i den högsta specen klart mer än jeffsyn, så de är inte helt rättvist att jämföra dem. Men har drömmer jag så de får bli en Trek.
Med en Agonist 01 One och en FUEL EX 9.9 så skulle jag ha en riktigt fin setup. FUEL EX kan man dessutom köra i tex bydgsiljum om man riggar lite rejälare fälgar och däck. Så den kombon täcker upp de mesta.

Verkligheten hinner ikapp

Nu tillbaka till verkligheten. Jag har inte möjlighet att köpa 2 nya cyklar av den kaliber jag diskuterar ovan. I nuläget hoppas jag inför nästa sommar kunna byta ut min nuvarande cykel mot en 29" cykel. Man kanske skulle kunnat ha kvar den jag har nu, men då blir de två cyklar i ungefär samma kategori, samt att jag tror jag kommer trivas bättre med 29". Har bara kört 26" förr och nu 27.5". Så jag siktar på att kunna sälja min nuvarande så snart jag hittar en ersättare.
Men nu ska jag alltså ha en cykel som ska klara allt, eller såklart inte allt men i alla fall den mesta cyklingen jag kör. Och då landar man någonstans i stigsegmentet med dragning åt XC. Den måste vara tillräckligt lätt att det går att tävla med den, då jag planerar att köra några race till sommarn. Den måste också vara tillräckligt rejäl (och rolig) att klara den tekniska stigcykling jag älskar. Jag vill absolut helst ha en dropperpost.

Väger man in allt detta så blir det Scott Spark eller Specialized Camber som känns mest rätt. De ligger på 120 mm slaglängd med 29" hjul. Båda har dropperpost och 34 gaffel. Jag är osäker på vikten på Camber men jag skulle tro de väger ungefär som en Spark 900, om priserna är hyffsat lika. Sparken väger 12kg. Så den blir inte lättare än den jag har idag. Men då är den klart mer allround med 34 gaffel o dropper. Dessutom med lättare hjul och vanlig sadelstolpe kan man kapa rätt rejält på vikten inför race. BMC har sin speedfox, men lösningen Trailsync med droperpost som samtidigt reglerar låsningen av dämpningen gillar jag inte. Jag vill ofta köra med fullhög sadel och fullt öppen dämpning då man kör tekniska men platta partier. Det känns som den anpassats för Schweiz där de håller till. Där cyklar man upp en lång stund sedan vänder det nedför, då tror jag deras lösning gör sig bättre. 
Mellan Spark och Camber lutar jag just nu åt Sparken, dels för att jag har goda erfarenheter från min nuvarande, men också eftersom de har låsningen på styret med tre lägen.

Scott Spark 900 2017

Sen skulle jag antagligen köpa ett extra hjulpar och en vanlig sadelstolpe. Då kan man köra lätta hjul och snabba däck på race och snabbåkt träning och så har man originalhjulen med 2.35 däck på för teknisk cykling och lättare enduro. Så nu dammsuger jag blocket efter en begagnad spark 900 2017 i storlek large. De ligger mellan 30-35000 kr. Jag håller även ögonen öppna efter fler modeller i motsvarande kategori men helst skulle jag hitta en Spark 900.

Tanken är sedan att ha kvar den nya cykeln jag köper några år och så längre fram kanske köpa till ytterligare en cykel, beroende på vad jag kör mest då. Vi har ju småbarn och det känns inte som man får mer tid att träna eftersom utan snarare tvärt om. Hinner jag inte träna så de känns roligt att tävla kanske jag växlar över ännu mer mot stighållet och köper något lite roligare, typ en Trek FUEL om jag inte ska ha så bråttom hela tiden.

Hoppas nu jag hittar en bra begagnad cykel i vinter. Hittar jag inget vettigt så kan jag tänka mig köra ett år till med den jag har nu. Den har faktiskt precis fått ny ram via ett försäkringsärende så den nya ramen är aldrig cyklad! 

2 kommentarer:

  1. Tobbes Camber väger in på 10,5 med pedaler om jag inte minns helt fel.

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, oj! Har den 34-gaffel och dropperpost? För det tror jag de nya modellerna har. Måste kolla med nån handlare vad de väger.

      Radera